Teresa
Claramunt Creus
Teresa
Claramunt Creus (Sabadell,1862-Barcelona, 1931) Dirigente obrera y
feminista. Apodada como "la virgen roja" en recuerdo de Louise Michel.
Gran
difusora y organizadora del anarcosindialismo en Cataluña y todo el
estado español (entre otros sitios por Andalucía), lo que le supuso
soportar múltiples episodios represivos que le dejaría secuelas físicas.
Hay
una abundante bibliografía sobre Teresa Claramunt. A los pocos días de
su muerte Soledad Gustavo hizo una vibrantesemblaza de la
revolucionaria en El
núm 191 de a Revista Blanca, (se
encuentra a partir de la página 6 , 552 en la cuenta anual de la
publiación). Federica Montseny le dedicó este sentido y breve
obituario en El luchador (24 abril de 1931)
Obra propuesta para traducir
Textos Feministas. Selección de Escritos de Teresa
Claramunt Creus EXTENSIÓN. 60 páginas (divididas
en
22 artículos cortos). Tomados de: Pradas Baena,
María. Amalia.Teresa Claramunt, la virgen roja
barcelonesa. VIRUS
editorial. Barcelona 2006. Puedes acceder a la versión pdf de la obra completa pinchando aquí.
Proceso de traducciones:ADVERTENCIA IMPORTANTE: LA MAYOR PARTE DE LOS TEXTOS NECESITARÍAN UNA REVISIÓN PROFESIONAL (personas que conozcan con profundidad el idioma: dedicadas a la enseñanza, traducción o uso cotidiano de los mismos). AnÍmate si tienes los conocimientos suficientes, ponte en contacto con BMA biografiasma@gmail.com
Catalán
Conferéncia impartida a l'Ateneu Obrer de Sabadell (Por hacer la primera parte). y A la
protesta de les mares de família (I). Por Alex
Cruz Hernández.
2º Bachillerato A. 2019. IES Alhamilla. Almería. Puedes bajarete estos 2 articulos en Pdf.
La Asociación de la muger. Por Alex
Cruz Hernández.
2º Bachillerato A. 2019. IES Alhamilla. Almería. Puedes bajarte este artículo en Pdf
La Igualdad de la Muger (I y 2) Por María del Mar Sánchez
Sánchez, IES Alhamilla. 1º Bchto, asignatura Patrimonio
Cultural, curso 2015-16
La Igualdad de la Muger (3 y 4) Por María del Mar Sánchez
Sánchez, IES Alhamilla. 2º Bchto, A curso 2016-17 PUEDE BAJARTE LAS 4 PARTES JUNTAS EN ESTE PDF
Sección de la mujer. EL combate. Por María del Mar Sánchez
Sánchez, IES Alhamilla. 2º Bchto, A curso 2016-17
A la unión de Elche Sociedad Femenina de Resistencia y Socorros Mutua, Por María del Mar Sánchez
Sánchez, IES Alhamilla. 2º Bchto, A curso 2016-17
A la
protesta de les mares de família (I)
A
les obreres mares de família de Barcelona, que amb tanta raó
protesten de l'acte de barbàrie i salvatgisme que va ser víctima
l'honrada família del company V. Martínez.
Companyes:
Què obrera, quina mare, no s'indignarà en llegir el violent
atropellament que va ser víctima la digna esposa del company
Martínez i les tristes conseqüències que podia tenir o, millor
dit, les que va tenir?
Què
obrera no voldrà adherir-se a la protesta vostra? Totes en general
protestarien si ho sabessin; però la majoria tenen el temps tan
escàs; i viuen amb tanta esclavitud, que fins ignoren el que passa
més enllà de la seva trista i pobra llar, i així és que no poden
expressar els seus sentiments ni manar la seva protesta.
Però
no importa, si avui no ho fan, demà s'instruiran i faran més que
protestar; venjaran totes les infàmies que els privilegiats ens fan.
¡Mares,
a educar els nostres fills, dieu vosaltres en la vostra protesta, i
jo dic: Companyes, a educar-nos i associar-nos nosaltres per ensenyar
així als nostres fills el camí que han de seguir!
Unir-nos
com una sola és el que hem de fer; la unió és la força; quan
estiguem unides no ens atropellessin, com ho han fet amb la nostra
germana, doncs sí és veritat que com a dones som febles, com a
mares som molt forts.
Companyes:
de la premsa ens hem de valer per a comunicar-nos les nostres penes i
veure de quina manera podem alleujar-les. Crec que trobareu un
inconvenient en el que dic de comunicar-nos per mitjà de la premsa,
i dic inconvenient, perquè estant com estem les més de nosaltres
endarrerides, o millor dit, havent-nos robat els diners i el temps
per poder-nos instruir i saber prou, no tenim talent per escriure,
sobretot en la premsa, on tant es noten les faltes.
Germanes
de infortuni, també veig com vosaltres aquest inconvenient; però
com sé que entre nosaltres hi ha companyes que saben prou, ells,
sense burlar-se de les nostres faltes, perquè massa saben que la
dona és la que té més deures, i no vaig poder instruir tant com
ells, han de corregir els nostres escrits en el que els sigui
possible; i encara que no fos així, nosaltres hem de menysprear el
neci què diran, i mirar sempre que si en els nostres humils treballs
no existeix la ciència, hi ha almenys cor i bon desig.
Amb
que el que s'ha dit, companyes; preparar-se per fer front als nostres
enemics, que per cert no són pocs; però estigueu segures que els
vencerem si sabem ser dignes i donar ànims als nostres companys
perquè defensin els seus drets, que són els nostres i els dels
nostres fills.
Perdeu-vos
per sempre la por que teníem les dones que els nostres marits es
comprometessin pel pur egoisme de quedar soles: pensem que la
Revolució que s'aproxima és molt diferent de les altres, ja que en
ella s'ha d'acabar amb l'esclavitud i la tirania ; rebutgem lluny de
nosaltres la idea que els nostres esposos pereixin en el combat, ja
que només hem de pensar que val més acompanyar els nostres fills a
portar una corona a la tomba del seu pare que va morir per la
llibertat, que no veure'ls a tots esclaus i pastura de la burgesia.
Doncs
al que s'ha dit, repeteixo; valor i constància, unió i lleialtat, i
mirar no torni a succeir la desgràcia que va succeir a la nostra
germana, al dolor em associo i a la vostra protesta. Acabi per sempre
l'opressor, visca la igualtat i la justícia! Pas a la llum, i el que
vulgui menjar que treballi; aquest ha de ser el nostre crit.
M'acomiado de vosaltres desitjant-vos salut, ateisme, anarquia i
col·lectivisme. La vostra i de la R. S. - Teresa Claramunt de Gurri.
Bandera Social,
Madrid, 16-X-1885
(*) Teresa Claramunt Creus. EN Textos
Feministas.
Selección
de Escritos de Teresa Claramunt Creus.
Tomados
de:
Pradas Baena, María. Amalia.Teresa
Claramunt, la virgen roja barcelonesa.
VIRUS editorial. Barcelona 2006. Páginas 170-172. Puedes acceder a
la versión pdf de la obra completa pinchando
aquí.
Págs
170-172
Traducción
al Catalán de Alex
Cruz Hernández.
2º Bachillerato A. 2019. IES Alhamilla. Almería.
Conferéncia impartida a l'Ateneu Obrer de Sabadell per Teresa Calaramunt (*)
…
Págs. 165-167 Por
hacer.
Los Desheredados,
Sabadell, 13-II-1885
…
Págs. 167-170.
En l'última vetllada va llegir la companya Teresa Claramunt de Gurri
el discurs següent:
Companys i companyes:
Salut.
La propaganda és útil, és
necessària, doncs propagar és el nostre deure, propagar sense
descansar ni un moment, hem de propagar repeteixo, sense fixar-nos ni
a la crítica dels imbècils, ni en la calúmnia dels miserables,
propagar com sapiguem, però sí que a les nostres paraules o
escrits, encara que no hi hagi la ciència, hi hagi almenys cor i bon
desig.
El bé dels treballadors ha de
ser obra dels treballadors mateixos, fins ara companys hem estat
enganyats per la propaganda feta per alguns savis, que amb brillants
discursos ens feien veure miraven el bé del proletariat, i ens
entusiasmaven de tal manera que el nostre entusiasme no ens deixava
veure l'engany de les dolces promeses i el proletari sense
pensar-aguantava l'escala que havien de pujar al seu lloc ambicionat
i, ja allà, ser els nostres més canalitzats enemics. Companys si bé
haguéssim pensat que com ha de tenir amor a la bella llibertat, qui
no manca d'ella; com voler que odiï al burgès, qui no és explotat;
com tenir esperança que acabin totes les farses de déus i els seus
temples causa de la nostra primera esclavitud, si qui ens
entusiasmava no era anàrquic. Va arribar el dia de comprendre prou
l'obrer per no deixar-se enganyar per les seves vanes promeses (obres
són amors i no bones raons), obres, només ens convenceran, i obres
ben clares no hem de deixar-nos enganyar per aquests farsants
ambiciosos que propaguen el bé del proletariat amb fingit amor i
només els dura el seu zel fins que poden menjar torró.
Companys vosaltres i nosaltres
som els que hem de mirar per la nostra justa causa, entre nosaltres
no hi pot haver engany. Estimades companyes a nosaltres ens toca més
part perquè la dona està molt més endarrerida avui dia que l'home.
Quantes n'hi ha, i amb dolor ho dic, que fanatitzades pels absurds
que els van ensenyar els seus pares viuen tranquil·les tot i
explotades cregudes que el pobre com més treballa i pateix millor
lloc ocupa en el cel, aquestes mateixes germanes de treball ens odien
a nosaltres perquè el confessor les diu que el dimoni ens tempta,
que estem condemnades i que ens esperen les calderes de Pere Botero
perquè no creiem en Déu, i elles pobres víctimes del fanatisme tan
cregudes estan que és veritat que quan ens veuen fan el senyal de la
creu , com si fóssim el mateix Satanàs. Companyes, a hores d'pobres
víctimes enganyades per les infames sotanes són les que hem
d'atreure-les i fer-comprendre l'error en què viuen, hem de dir-les
que nosaltres creiem en un Déu més recte, més just, més
misericordiós i hem de fer-los veure la diferència que hi ha del
seu Déu al nostre.
El nostre Déu, hem de dir-les es
veu i toca, el vostre Déu és inventat, és tan recte en la seva
justícia que ell mateix l'aplica on convé, economizándose així el
poble molts sous que el vostre Déu permet es donin només les més
de les vegades per fer injustícies i atropellaments, el nostre Déu
és tan misericordiós que dóna a l'ancià el necessari perquè si
es té salut passi feliços els seus últims dies; i si està malalt
li dóna l'atenció necessària. A l'infeliç orfe de pares honrats i
laboriosos que li ensenyen el camí del bé; el vostre Déu consent
morin pobres ancians per falta d'abric i pa, i deixa anar perduts a
infeliços orfes que en tenir la desgràcia de quedar-se sense pares
queden ja sols i abandonats trobant tan sols en el camí de la vida
de cards i espines arribant per tal de la seva jornada molts d'ells,
lladregots, ganduls, i com que no coneixen la bella instrucció
perquè ni tan sols s'han fregat amb la gent honrada tenen el seu
braç a disposició del que més or li dóna. Això consenteix el
pare dels pobres com vosaltres dieu, al qual hauria de dir-se infame
i vil. El nostre Déu té per company la natura, per fill l'amor i
d'aquestes coses belles se serveix per donar a una dona el dolç nom
de mare, el vostre Déu per tan bella obra es va servir alhora que es
va lluir més de ridiculesa, és a dir, d'un animal anomenat colom
que encara que bonic és animal al cap; nostre Déu odia l'or per ser
metall que ocasiona tants crims; el vostre Déu deixa tan sols
arribar fins a ell, qui té d'aquest metall per poder dir missa, el
nostre Déu dóna a l'obrer el producte íntegre del seu treball, i
només mata de fam al gandul; el vostre Déu al contrari l'obrer mor
de fam i de fred, el gandul és el que millor menja i gasta, i
finalment, el nostre Déu és l'anarquia, bonic nom i de més bonics
fets: anarquia bell teu nom només dóna esperança al cor l'esclau.
Companyes germanes de treball
víctimes d'aquests malignes amfibis anomenats capellans, veniu a
unir-vos amb nosaltres, tireu lluny de vosaltres aquesta por que us
van fer agafar qui bé no us vol, fixeu-vos tan sols en el poc que us
porto dit, fixeu-vos també que l'anarquia posa davant l'home la
ciència i la història i li diu llegeix i aprèn, que fins que no
sàpigues prou no et podré pertànyer i no podràs gaudir de les
delícies que jo proporciono, mes en la doctrina cristiana, el més
essencial per a ella és la fe, i què vol dir fe, preguntem, creure
el que no es veu i perquè ens guiem posen davant nostre estàtues
amb els ulls tapats i ens diuen, aprèn, aquí mai vulguis saber més,
no tornis enrere, si llegeixes història seràs condemnat, ah infames
lladres que robeu a la innocent criatura la llum de la intel·ligència
i la feu esclava dels vostres fastigosos capricis! Fixeu-vos bé en
això, estimades companyes que per poc que aprofundiu crec tindreu
prou per comprendre el infame, el astut que són els que fins ara heu
adorat com un Déu. Els espanta la història i temen que es llegeixi
perquè en ella es veuen moltes pàgines tacades amb sang abocada per
ells i els espanta la llum perquè no vegem les seves maldats, els
espanta la ciència perquè amb ella s'instrueix l'obrer, no volen
llibertat més que per a ells, per a nosaltres esclavitud; i fins ara
ens ha tingut esclaus amb totes les farses inventades per ells, doncs
ja n'hi ha prou, unim-nos companyes, veniu totes per combatre amb
aquest infame clergat, veniu germanes de treball diguem juntament amb
els nostres germans que ens esperen visca la llum! Volem i desitgem
ciència, morin els absurds i supersticions, mori la ignorància i
l'esclavitud, visca la llibertat, visca la revolució social. He dit.
Los Desheredados, Sabadell,
29-3-1885
(*)
Teresa Claramunt Creus. EN Textos
Feministas. Selección de Escritos de Teresa Claramunt Creus.
Tomados de: Pradas Baena, María. Amalia.Teresa
Claramunt, la virgen roja barcelonesa.
VIRUS editorial. Barcelona 2006. Páginas 170-172. Puedes acceder a
la versión pdf de la obra completa pinchando
aquí.
L'associació
de la dona (*)
Més
eloqüent que les nostres frases, millor i més bonica que tota clase
de consideracions respecte al gran problema social, a l'estudi i
solucions dediquem el nostre humil enteniment, serà, companys, la
narració del fet culminant d'aquesta setmana a la preciosa Sabadell,
on el Socialisme poderosament arrelat en la consciència de l'home,
comença a fecundar el més delicat sentiment de les nostres
companyes, aportant a l'exèrcit del Proletariat el valuós concurs
de les que fins ara han detingut inconscientment la general
emancipació.
La
dona complement de la nostra vida, meitat de la nostra existència i
pel que fa als fills primer factor de la civilització i per tant de
la nostra millora, es va trobar impossibilitada de contribuir al
progrés per culpa nostra primer, donat l'abandó intel·lectual en
què la deixem, i per la volubilitat i rapidesa de les seves
impressions després. Amb iguals dots, amb les mateixes aptituds de
l'home i amb un cor que, per generós i pacient, ens ensenya i
sedueix, ella és el far del nostre pobre llar, ella és l'únic
consol, la sola esperança que a la negra nit de la nostra perenne
explotació, ens fa estimar la vida i patir confiats la present
esclavitud, insuportable sense les seves carícies i sense la cura
tendre i sol·licito que la mereixem.
Només
ens faltava una cosa de la dona. Que canviés el rumb de les seves
il·lusions, abandonant el capellà, el fill, la hipocresia i el
amagat vici units al confessionari i, en comptes de lliurar els
tresors del seu amor a l'estrany, espia de la família, consagrarà
la seva poètica imaginació als sublims anhels del pare, del germà,
de l´home, o del company treballador, la llibertat no es compleix
per l'obstacle del fanatisme i la covardia del sexe feble.
Malauradament la nostra limitada instrucció no té mitjans bastants
per transformar la dona dignificant; però el progrés, ariet dels
tirans, s'estén i a tal grau arriba el seu influx benèfic, que
espontàniament es consciència la dona i afirma en public seva nova
creença, anant a la redempció per l'únic camí que a ella guia;
per l'associació i la solidaritat.
Enrere
ombres fatídiques del passat, enrere supersticiosos errors! La dona
us rebutja. La dona se salva. L'evangeli del socialisme, és més
pur, més noble i més simpàtic que el dels convents. El evangeli
cristià va ser la teoria o codi escrit, res més que escrit, dels
drets de la dona com a companya de l'home. La pràctica del
socialisme són el fet de la seva llibertat i independència. Per
això ha succeït a Sabadell i no trigaran gaire a imitar-les dones
d'Espanya i altres regions, el que anem a relatar:
Acta
de Constitució de la Secció Vària de Treballadores
anàrquic-col·lectivista de Sabadell A Sabadell, local de l'Ateneu
Obrer, a les 9 del vespre del 26 de Octubre de 1884, es van reunir
les obreres que amb anterioritat havien acordat associar-se, formant
part de la Federació Espanyola de Treballadors, a fi de coadjuvar a
l'emancipació dels éssers d'ambdós sexes, i lluitar enèrgicament
en pro del 4t estat. Ocupada la taula per les dues companyes més i
menys de edat, es va procedir a l'elecció de taula definitiva,
resultant presidenta Federació López Montenegro i Tomàs, i
secretàries Teresa Claramunt de Gurri i Gertrudis Fau de Fau.
Explicats
amb tota amplitud els mòbils de la reunió, concretats en iguals
pensaments i aspiracions que els que uneixen els Companys
anàrquics-col·lectivistes de la Federació Regional, es va acordar
cotitzar a la mateixa amb quota mensual de cinquanta cèntims de
pessetes, nomenant el Comitè d'aquesta secció, que, dividit en tres
comissions d'Organització, Propaganda i Administració, dugui a
terme i estableixi la solidaritat entre les federades, regint, per
ara, els estatuts de la Regional d'homes. Es va acordar celebrar demà
a la nit una altra reunió i no havent-hi més assumptes que tractar,
es va alçar la sessió, saludant amb el major afecte a totes les
Companyes i Companys de l'Univers, que lluiten per a l'Emancipació
Social.
Teresa
Claramunt, Federació López, Gertrudis Fau.
A
Sabadell local de l'Ateneu Obrer, a les 9 del vespre del 27 de
octubre de 1884, reunides les companyes d'aquesta Secció, dióse
lectura per les secretaries a l'acta de l'anterior.
Va
ser elegida presidenta la Companya Narcisa Casanovas i Secretàries
les mateixes de l'anterior.
Aprobóse
l'acta.
Entrant
en l'ordre del dia, sobre el tema d'organització, la companya
Federació López Montenegro i Tomàs va usar la paraula i va dir
que: «la meitat de la missió humana està sense complir, perquè la
meitat de la família que és la dona, no ha arribat al lloc que ha
d'ocupar. La instrucció deficient per causa de les lleis capritxoses
de l'home, el fals orgull de sexe fort que a aquest domina i el
inconcebible abús que es fa de la muller atrofiándola a separar-la
dels seus deures naturals per tancar-la a produir en el taller com
una bèstia, sent el lasciu alleujament del brutal majordom o
l'explotador sense entranyes, causaven en primer terme les
degradacions de la raça, queixant-se després els homes de les seves
pesars amb llàgrimes de cocodrils, ja que tots els mals, fanatismes,
vanitats, prostitucions, etc., de la muller eren consentits, quan no
directament ocasionats, pel pervers egoisme de els homes ».
Va
atacar enèrgicament les preocupacions religioses defensant el
Ateisme i definint d'aquesta manera: «La religió de la Humanitat,
és a dir, estimar-nos com a germans, dels 1500 milions de persones
que vivim a la terra ».
Va
fer dependre l'emancipació i llibertat del 4t estat de la anarquia,
el concepte va significar per «destrucció de tot govern i direcció
política, trocándolas en ordre econòmic». sobre aquest punt, i
estenent-se en consideracions a ell pertinents va dir, que conceptua
poc assenyat l'afany d'algunes companyes de l'estranger, obstinades a
obtenir drets polítics, perquè la missió de l'dona és criar i
educar fills valents, honrats i lliures, ajudant l'home en totes les
feines del consum i no en les de la producció, que per, músculs,
intel·ligència, etc., correspon a l´home que l'únic vot sufragi
lliure i veritable sense coacció, resideix en la secció d'ofici,
posseint tots iguals drets i deures, i cadascú dins del seu sexe.
Respecte
a la producció afirmar que: «el Col·lectivisme és el treball en
comú, la propietat col·lectiva de la terra i de tots els
instruments del treball i rebre o consumir cada persona tant com
produeixi ».
Va
fer després una crida a totes les companyes dient: «L'emancipació
de les treballadores ha de ser obra de les treballadores mateixes».
La instrucció és l'arma poderosa amb què hem de combatre l'opi
verinós del clergat, primer enemic del nostre pudor, i la tirania
amb que l'home ens tracta.
Va
acabar saludant amb la major efusió a tots els Companys i Companyes
socialistes de l'Univers i especialment a les verges nihilistes, la
epopeia d'abnegació heroica és avui exemple que sorprèn al món
intel·ligent i als governs dels dèspotes.
Seguidament
va usar la paraula la companya Teresa Claramunt i amb admirable
sentit pràctic va proposar un mitjà de comunicar-se: l'ensenyament
mutu sense despeses ni dilacions, reduïts a que per torns i en les
primeres quatre hores del matí de cada dia festiu passin les
companyes de cada carrer a casa de la que estant més instruïda
dirigeixi a les altres, així en tasques com a administració de
casa, lectura, escriptura, comptes, etc.
Aquesta
valerosa catalana va merèixer l'aplaudiment unànime de les
companyes, aprovant-se la seva proposició. Acordóse seguidament que
la companya Secretària de l'exterior oficiï al Consell de
Treballadors demanant l'auxili d'una Comissió de propaganda i
organització i l'avançament de llibretesper cotitzar.
Es
van inscriure algunes companyes presents adherint-se a la Varia i es
va aixecar la sessió quedant en reunir-se la Assemblea a la forma i
èpoques que determinen els Estatuts.
Les
estimades companyes que han donat el bell exemple que queda transcrit
mereixen tots el nostre em plau i, el que estem assegurances, han de
dedicar els anàrquics de la nostra regió i estrangeres.
En
fer-nos ressò de les seves aspiracions tan justes i legítimes, en
oferir amb la més pura sinceritat tot el nostre suport i concurs,
restem suplicarlas que destrueixin aviat entre elles mateixes, els
perniciosos hàbits de servitud i inconstància i que sàpiguen ser
màrtirs de la nova idea redemptora de la humanitat.
Los Desheredados, Sabadell,
1-XI-1884
(*)
La
Asociación de la Mujer. Teresa Claramunt Creus. EN Textos
Feministas.
Selección
de Escritos de Teresa Claramunt Creus.
Tomados
de:
Pradas Baena, María. Amalia.Teresa
Claramunt, la virgen roja barcelonesa.
VIRUS editorial. Barcelona 2006. Páginas 161 y sgs. Puedes acceder a
la versión pdf de la obra completa pinchando
aquí. Traducción de Alex
Cruz Hernández.
2º Bachillerato A. 2019. IES Alhamilla. Almería
L’igualtat
de la dona(I)
La
dona és inferior al home. Les seves facultats físiques i
intel·lectuals ho proven superadament.
Tal
és l’informació que impertorbablement llancen els burgesos sempre
que es parla dels drets de la dona.
Dieu
que la dona és inferior al home? Això serà veritat, pot ser en
aquesta innoble societat en la que visquem, per la dependència
material a la que esta subjecta, separada de totes les funcions que
no són servils, reduïda a un salari insuficient, obligada a vendre
en un casament a canvi d’una protecció sovint il·lusòria o
llogar-se per un concubinat en el que es sap que ha de ser
depreciada, la dona és, en efecte ,inferior al home que gaudeix de
monstruosos privilegis.
Imposant-la
una veritable servitud moral, declarant-la feta per sotmetre-la
exclusivament a ell, ordenant-la una submissió incondicional, que,
per tant , li pren tota iniciativa , se la redueix a l'estat de
màquina o es la converteix en un objecte.
Però
¿ creieu , senyors burgesos , que aquest estat de servilisme en què
manteniu a la dona prova la seva inferioritat ? Us lloeu de una
pretesa superioritat física i intel·lectual, citant-nos
triomfalment les conclusions dels vostres psicòlegs i fisiòlegs
,les conclusions basades principalment en el gènere de vida tan
diferent en què es desenvolupen l'home i la dona.
Creieu
, doncs, que es pot declarar inferior un ésser pel sol fet que sigui
diferent de l'altra, sobretot quan aquesta diferència prové de la
facultat que li distingeix , determinant la seva funció a la vida?
I
bé; jo sóc dona, em considero perfectament igual a vosaltres, les
meves facultats tan nobles com les vostres i els meus òrgans tan
útils en l'evolució general del gran tot humà.Si la dona és
inferior a l'home respecte a força, en canvi,com a reproductora de
l'espècie, és el primer obrer de la humanitat. D'altra banda,
s'exagera en excés la inferioritat muscular de la dona.
Històricament, la dona ha estat sempre la principal bèstia de
càrrega, i en l'actualitat comparteix amb l'home els treballs més
penosos.
Perquè
la força física de la dona no sigui exactament igual a la del
l'home, no es dedueix lògicament que no pugui gaudir iguals drets.
Hi ha en l'espècie animal tants éssers superiors a l'home! I dins
de la mateixa escala racional hi ha tants homes superiors en força
física uns als altres, que si hagués de prendre aquesta força com
a regulador dels drets, hi hauria qui tingués una gran quantitat
d'ells i qui no posseís cap.
Això,
tot just s'enuncia, demostra una notòria injustícia que si ha pogut
passar en l'ahir de la humanitat, quan la força era el distintiu de
la raó; si encara avui sobreviu gràcies a les arrels que les
costums bàrbares han trobat a la societat, demà,
aquest
demà tan sospirat per a tots els que tenen set de justícia, només
servirà de afrontós record.
Cap
imaginació que no està obstruïda per l'aberració més crassa, cap
criteri que no estigui ofuscat pel embruteciment més inconcebible,
pot suposar si més no que el ser, per ser més forta, per tenir
desenvolupat en major grau el seu sistema muscular, ha de gaudir de
majors preeminències, tenir majors goigs i gaudir de més
prerrogatives.
Que
si això no pugnarà obertament amb les més rudimentàries regles de
justícia, renyit estaria descomptat amb l'esperit d'igualtat tat que
cada vegada més, fins que arribi a definitiu auge, va informar
comandament la manera de ser i les relacions socials. Els partits
reaccionaris i tot molts dels que es diuen demòcrates, republicans i
revolucionaris en cert grau, són els que fomenten amb més afany la
inferioritat de la dona i s'oposen nen sistemàticament a que aquesta
ocupi en la societat el rang que li pertany.
I
no obstant aquesta aberració d'entesa, els reaccionaris, millor dit,
la clerecia ha aconseguit, dominant a la dona, tenir sota la seva
fèrula a la societat. Així es comprèn la seva tenacitat perquè
aquesta no es il·lustre; doncs una vegada il·lustrada i al corrent
del que són en resum totes les farses religioses, terminaria aquest
modus vivendi, Gràcies al qual els abellots de les religions xuclen
sense cessar el suc del rusc social.
Com
és possible que el dia que la dona sàpiga, pel que acredita la
ciència, que el seu fill, lluny de guanyar alguna cosa amb el primer
a què l'obliga l'església, el baptisme, es troba en imminent risc
de, entre altres afeccions, perdre la vista, de la qual cosa hi ha
bon nombre d'exemples, el porti a batejar?
Doncs
perquè no desaparegui aquesta gabella, una de les més importants
que rep l'església, es fa necessari que la dona sigui un talòs;
educada i les piles baptismals criaran teranyines de no usar-se, i
els nadons es desenvoluparan tan frescos i robustos amb el seu pecat
original sobre, a sota, dins o fora, que per al cas és lo mateix.
Bandera
Social, Madrid, 2-X-1886
L’igualtat
de la dona (II)
Els
límits d'un diari setmanal són poc a propòsit per tractar el
complex problema de la igualtat de la dona. Les preocupacions,
arrelades al cap de tants segles, han constituït , per dir-ho així
, una segona naturalesa i , dolorosament ,pateix gran retard en el
seu camí la marxa del progrés. Però alguna cosa ha de fer-se, i
encara que no ens càpiga a nosaltres la gloria de ser els iniciadors
en un problema tan racional , lògic i humà, no per això hem de
creuar-nos de braços ; tot al contrari , donada la transcendència
de l'assumpte i la necessitat imprescindible que la raó s'obri pas ,
allà anem amb el nostre òbol , amb la nostra piqueta revolucionaria
a foradar la muralla que s'interposa l'absurd privilegi a la llum de
la llibertat, de la igualtat i de la ciència. Maldestres per altres
han caminat en aquest assumpte tots els que, revolucionaris, han
relegat la qüestió de la dona a un complet oblit, desconeixent la
importància que aquest primer i important factor exerceix en els
destins humans.
Les
religions, haurem de repetir-ho, més il·lustrades en el que el seu
benefici pecuniari pertoca, més experimentades pels seus íntims
coneixements, han deixat fer als homes de pèl en pit, insegurament
s'han rigut els seus sequaços quan els sentien cridar visca la
llibertat! Sabent perfectament que més o menys aviat, aquelles
ostentacions serien dominades per ells, amb fingida mansuetud, des
del confessionari, i les seves prerrogatives no serien retallades.
Podria
aquilatarse la força que la dona, sense adonar-se d’allò, ha
llançat al costat de la balança de la reacció, i molts,
que
potser prenen aquest assumpte qual cosa fútil, vindrien a posar-se
al nostre costat, reconeixent gradualment, que no és possible una
societat lliure i instruïda allà on la dona sigui esclava i
ignorant.
A
més d'això, hi ha una qüestió de dret en aquest assumpte. Ha
estat tal la necessitat dels nostres avantpassats i fins i tot la de
molts que en l'actualitat viuen per jutjar sobre la dona, que sembla
certament que s'han incubat, plantes exòtiques, fora del si matern.
Certament
que sentint a molts discórrer a aquest propòsit es pregunta, no
l'home pensador, no el filòsof, senzillament el que té clar el
cervell: ¿hi haurà tingut aquest energumen mare?
I
com que, llevat mare Eva, que ja saben vosaltres allò de la costella
és molt difícil hagi existit fill sense mare, que més fàcil
existís ombra sense llum, i com la societat es compon de tots
aquests fills amb mare, no s'explica a satisfacció el qual els fills
cometin parricidi moral de negar a l'autora dels seus dies, a la qual
els va tenir a la falda. Els va besar quan eren nens, els va
alimentar amb la força creadora de la seva sang, la igualtat i la
llibertat que per si reclamen.
Coses
absurdes hi ha en veritat en aquest món que sembla buidatge en el
gresol de l'aberració, però aquesta és de les més piramidals.
Bandera
Social, Madrid, 16-X-1886
La igualtat de la dona (III)
Sembla que tal
exabrupte només hauria de ocórrer-a la burgesia, que ni veu, ni sent, ni entén,
ni reconeix altres llaços que els que li proporcionen augmentar una mica més el
capitalito guanyat a força de treballs i
suors d'altres.
Però encara hi ha
més: hem presentat l'exemple del fill i la mare, perquè així havia de ser si havíem
de començar pel principi. Deixem de banda germanes i altres, per venir a la
qüestió capital: marit i dona.
Donem de barat que
el fill a qui abans trobem en el seu camí torna a aparèixer per ajudar-nos a
donar cim al nostre treball. És natural suposar no s'ha convençut, ja que és
sabut que l’error s'aprèn amb tanta facilitat com és difícil a la raó obrir-se pas.
Així, doncs, el
nostre home, si així pot dir-se, segueix en els seus tretze, sinó ha arribat ja
a vint-i-sis o més. Està casat, com Déu mana, la qual cosa és una desgràcia en
els temps burgesos que correm. Per tant, té dona; és seva (doncs no volem pensar
mal), com manen els cànons.
Ha passat això que
es diu lluna de mel quan la tornem a trobar. Després de la cortesia de la
salutació, tractem d'explorar la seva voluntat en una diferent forma que ho vam
fer anteriorment. A l'efecte donem començament a la informació.
-T'has casat
-Sí.
-I què tal és, no
la teva futura, sinó el teu present?
-Fins ara no marxa
malament.
-És instruïda?
-Home, nascuda de
pares que amb prou feines tenien per menjar amb
el que
treballaven, van haver de posar-la a ofici des de molt nena: així
que només ha après
a guarnir botes.
-De manera que
d'ensenyament?
-Només ha après el
que ensenyaven en una escola
dominical, que és
poc o gens.
-I demà, quan
tingui fills què els va a ensenyar?
-Ella res. Jo faré
tot el possible perquè vagin a una escola.
-¿De l'ajuntament?
-És clar; no tinc
mitjans.
-I no saps que en
aquestes escoles el que aprenen, segons estan
muntades, són moltes coses de les que no havien d'aprendre?
-No tinc un altre
remei. Fart ho sento.
-Encara que no sóc
rancorós, vaig a recordar-te el que em deies ha ja temps al preguntar-te si
eres partidari que la dona tingués els mateixos drets que l'home.
-I què té a veure
això amb els meus fills?
-Ho veuràs. Quan
jo et preguntava això, no et volia dir el que generalment s'entén per igualtat
de la dona. Els anarquistes creiem que aquesta, meitat o més del gènere humà,
no ha de ser una batxillera, que, com avui es practica en moltes veïnatges, es
porta tot el dia amunt i avall xerrant com un arrencaqueixals i abandonant, per
aquesta hidrofòbia d'exhibir-se, les seves atencions envers la família i els
seus deures com a esposa i com a mare.
-Doncs, què voleu
llavors?
-Volem que, en
lloc d'això que pensen molts cervells obtusos, la dona tingui molta instrucció,
amb la qual cosa no és temible.
la llibertat;
volem, que així com avui ha d'enviar els seus fills a l'escola a cura de
mestres més atents a cobrar la seva assignació (Excepte alguna raríssima
excepció) que a il·luminar la intel·ligència de 40 o 50 nens, que assisteixen a
les escoles per terme mitjà, pugui educar els seus fills en els primers passos
de la vida i preparar-los a majors estudis; volem que havent desenvolupat els
seus coneixements, no només sigui el pedagog de l'infant, sinó el metge
provisional que, gràcies a la seva il·lustració, pugui, amb ajuda de manuals especials,
atendre les primeres cures que requereix la salut del petitó.
-Això em sembla
bé; però ho crec molt.
-No tal, ja que la
nostra pretensió no és que posseeixi en absolut totes les ciències, sinó que
aquella els prematurs cures maternals li impedeixin adquirir-los en major
extensió, tingui rudimentaris principis de tot el que és necessari que la dona
que ha de necessitar per constituir una família . D'aquesta manera no hi ha
dubte que serà bona filla, bona esposa i bona mare.
-Fins aquí estem
d'acord: però jo he sentit parlar d'amor lliure i de no sé quantes coses més.
-Anirem arribant a
poc a poc. El primer que hem convingut és que és convenient que la dona sàpiga
alguna cosa més que escombrar, apedaçar, escumar l'olla, i no tingui altres
llums que les que es necessiten per conversar amb les veïnes, que com també no
en tenen de coneixements, les seves converses, tard o d'hora, han de degenerar
en això que vulgarment s'anomenen xafarderies de veïnatge, originats pel comú a
disgustos sense conte. Que si tinguessin més llums, potser aprofitarien el
temps en cosa més útil, per exemple, en excogitar els mitjans de venir en ajuda
de la veïna el fill, germà o pare es trobés en el llit del dolor, o en instruir
els nens que avui, després d'anar a classe, només viuen al carrer, o al pati,
escoltant el que no haurien de sentir.
-Això ho entenc.
Però desitjo que m’orientes respecte als altres punts que t'he preguntat.
(Continuarà)
Bandera Social, Madrid,
23-X-1886
La igualtat de la dona
(IV)
Doncs aquesta
hipocresia i falsedat no es transitòria i individual, sinó permanent i gairebé
general.
Si fossi fàcil
descobrir totes les misèries que s'amaguen en aquells llars on habiten els
grans personatges. Si poguessis sorprendre els secrets d'aquestes famílies
encopetades els blasons enlluernen. Si penetres en l'íntim, en el qual s'oculta
a la nostra vista després adomassades cortinatges, es segur venceràs la
repugnància que, en semblava, sento cap a la qual cosa, pel mateix que es
l’encarnació de la justícia, fan tanta oposició els que tenen el cor podrit per
la immoralitat.
L'alta burgesia és
una classe desenfrenada, sense humanitat, sense afecte ni altre llaç que
l'interès.
Buida en matèria
de virtuts, exhausta de tot noble sentiment, envilit en la malicia més
repugnant, no hi ha fre que la contingui, i així taca el tàlem nupcial com
perpetra a sobre orgies i bacanals els més repugnants vicis, els extrems de
goigs més inversemblants i contraris a la natura.
Segons això, l'adulteri
és la norma a què s'ajusten els que ens prediquen amb la paraula moralitat.
'La adulteri! Pels
nostres burgesos, l'adulteri és una frase inodora. És un senyor a qui saluden
respectuosament si li el troben de pas i de qui es burlen quan ha transposada
la cantonada.
Més ben dit,
l'adulteri és visita de les cases aristocràtiques, visita tan constant, que
s'ha familiaritzat ja amb els cònjuges. ni ell exigeix res, ni aquests li
guarden altres respectes que els de l'etiqueta més frívola.
Això t'ho explicaràs
fàcilment si observes que, tot i ser tan gran el nombre de burgesos i burgeses
que, per retre tribut a la nota i al bon to, canvien amb freqüència de consort,
tot just si sents s'hagi celebrat un divorci.
L'adulteri entre
els grans és un mite en el qual no reparen la gent d'alt llinatge. Quan més,
alguns marits solen aprofitar-se d'ell per convertir-lo en element cotitzable. Si
la cara meitat és rica, apronta una quantitat com a preu a aquesta llibertat, i
el tolerant espòs s'aprofita d'aquests diners per jugar i profanar santedats
que apareixen respectables.
Sol esdevenir que
la fidel esposa, cansada de comprar tan car el secret, negui alguna vegada ho
sol·licitat per la seva indissoluble consort. Aquest s'enfurisma i l'amenaça
amb que l'escàndol va ser tan majúscul que es van a assabentar fins a les
nacions estrangeres. I ja veus, per desenvolupada que sigui una dona en el
vici, això la atemoreix i segueix deixant anar suc. Que és el que realment
desitja el envilit eunuc per poder satisfer la seva devoció als múltiples
capritxos d'un ésser espatllat física i moralment.
Una mica d'això
tinc jo oïda quan tenia relacions amb la donzella, però no em negaràs ara, que
si bé això és cert en canvi destrueix les vostres pretensions de que a la dona
li és suficient amb il·lustrar perquè pugui ser un model de moral.
En general, la
burgesia és instruïda, té mig d'educar. Els seus fills freqüenten les
universitats, els ateneus, els centres del saber, en fi; les seves filles van
als col·legis, no només espanyols sinó estrangers.
Afines la
punteria, al que sembla, i potser sense voler-ho, adules arguments que no se li
haguessin ocorregut a Sant Tomàs, gran teòleg.
No obstant això,
vaig a tractar de provar com aquelles, que a primera vista semblen raons de
pes, només tenen una falsa aparença de vaig doblegar. Per descomptat jo no puc
assegurar-te, perquè no he penetrat tan sols en un d'aquests col·legis de
jesuïtes on va a parar la bo i millor dels nostres burgesos, quina és en detall
l'educació que reben.
Però a jutjar per
les manifestacions exteriors i el que la raó indica, pot conjecturar en part
que aquesta no és molt lúcida. Tu bé coneixes que aquests salles negres saben
perfectament on els estreny la sabata: tenint en compte això, no he
d'esforçar-me molt per demostrar-te que el que per a ells (les sotanes) volen
és que es prolongui l'estada dels nois, ja que aquests paguen per manutenció,
residència i educació sumes
crescudes que
augmenten el tresor dels fills de Loyola. Així, ja pots figurar si posaran de
la seva part tots els recursos imaginables perquè no se'ls acabi la bicoca.
Això d'una banda,
i d'una altra, què il·lustració pot adquirir-se en uns antres on a porfía es
posen tots els mitjans per extraviar la raó i fer refractària a les llums de la
investigació científica; on la llibertat es subordina al fanatisme; on, en fi,
hi ha una atmosfera mefítica que enverina en el seu naixement les idees més
pures i els sentiments més nobles?
Per ventura aquest
gènere d'educació sui generis, només concretada al servei d'una classe egoista,
pot proporcionar beneficis a la humanitat en general?
Bandera Social, Madrid,
25-XI-1886
Secció de la dona
Companys del Combat.
He rebut els dos
números del vostre valent diari, i he sentit gran plaer, perquè veig que encara
que vulgui la tirania ofegar-nos, amb el seu poder despòtic, no per això deixa
de sentir-se la veu del obrer anarquista, que amb energia, propaga les idees
redemptores: perquè el seu germà d'infortunis desperti del passat somni del indiferentisme,
i en despertar, pugui veure el trist paper que exerceix, en aquesta societat;
el que molt bé pot dir-se un presidi solt de lladres, on l'únic robat és
l'obrer perquè tot el produeix i res posseeix. Endavant doncs companys:
propaganda, molta propaganda i sobretot a la dona, ja que mentre la obrera no
prengui part activa en els actes revolucionaris, i per contrari acudeixi al
repugnant confessionari, poc podreu ferels homes. Amb que companys ànim, molt
ànim que tard o d'hora recollirem el que ara sembrem.
Us desitjo salut,
llarga vida i ràpida R.S
El Combat, Bilbao,
desembre de 1891 (?)
A la unió d'Elx Societat
Femenina de Resistència i Socors
Mútua
Companyes: Per
mediació del diari El productor ha
arribat a les meves mans un full que en commemoració de l'aniversari de
l’existència de la vostra societat heu donat llum. La lectura d'aquest bell
document ha produït en mi l'agradable efecte que produeix a la planta la gota
del rocio.
He sentit aquesta
dita indefinida que experimenta el presoner quan mira penetrar entre les reixes
del seu calabós dels vius resplendors de l'astre solar. Com el captiu els
saluda, jo salutació la esplendidesa dels vostres pensaments.
Sí estimades
amigues, la qual com jo viu consagrada per complet a la lluita contra la
mentida religiosa, l'explotació burgesa i la bàrbara força del poder; que amb
afany busca a les seves companyes d’infortuni, que com jo pateixen les ires
malvades d'aquests colossos que ens degraden, exploten i maten; jo que en
tornar d’ excursions de propaganda torno a la caseta que al propietari va pagar,
lacerat el cor davant l'estat d'idiotesa en què jeu la dona, que fanatitzada pel
capellà es presta gustosa a ser carn de màquina, i dóna amb passivitat criminal
seus fills perquè vagin a ser carn de canó, jo repeteixo, que veig a la dona
tan allunyada de la senda que per dignitat hauria de seguir, hi ha moments que
dubto en que arribarà el dia en que el sol de la justícia il·lumini la
intel·ligència humana. I qual no ha de ser la meva dita en arribar fins a mi el
ressò harmoniós de dignes companyes que com vosaltres llancen aquestes sentides
notes.
«L'estúpida
resignació fuig de les nostres llars i entra pel llinda de les nostres portes
banyat de llum, l'amor fraternal de tots els humans. Els nostres fills, els nostres
germans, no són esquerps amb nosaltres per ser les eternes negadores de la seva
obra ».
«Quan tornen a
casa nostra ja no els molestem amb xafarderies i picabaralles de veïnes; com
tenim coses grans d'ocupar ja no fem cas de petiteses, i com que tenim un comú
enemic a qui batre no vam renyir amb les companyes de treball ».
Aquelles perles
del sentiment, de la intel·ligència, de l'amor, i la bondat heu imprès en el
fràgil paper que estret en els meus mans. Jo al llegir-les, us agraeixo les grates
sensacions que he sentit. Serà veritat tanta bellesa! Sí, sí, és veritat que en
aquest bell racó d'Espanya anomenat Elx hi ha una agrupació de dones que senten
les belles concepcions exposades. Vosaltres heu escrit, sens dubte que de les
41 sòcies que explica la societat unes poques són les que estaran a l'altura
moral per posseir tals sentiments, però no dubto estimades meves que
treballareu amb ardor
fins aconseguir
que la raó desallotgi la rutina del cervell de les vostres germanes i alhora no
oblidareu a les proletàries de les altres comarques, i si pot ser del món
sencer, perquè només amb la unió de tots els explotats aconseguirem fer imperar
la força de la raó anul·lant per sempre la raó de la força que és la que avui
impera.
No dubto de les
vostres energies i confiant que sabreu resistir amb dignitat tots els atacs que
us facin i combatre tots els atropellaments que s'intentin contra vosaltres, i
que lluitareu sempre amb intrepidesa fins arribar a la meta de les nostres
justes aspiracions.
Us saluda
fraternalment la vostra companya.
El Productor, Barcelona,
19-X-1901
¿Quieres
continuar tu con otros artículos? ¿Quieres comentar algo de la
traducción? ¿Te atreves con otro idioma? : Correo de contacto: biografiasma@gmail.com
|

|
A
la derecha. Selección de prensa dando cuenta de la visita de Teresa
Claramunt y su compañero Bonafulla a varias ciudadades de Cádiz en
septiembre de 1902. Acompañada de un reguero represivo "habitual".
|
|